Monday, 13 February 2012

Jawapan pengat apa...


Assalamu'alaikum...

Apa khabar agaknya kawan2...harap2 tu semuanya dalam keadaan sihat2 dan ceria selalu..

Masak apa petang nanti.buat pengat lagi ker..hehe...memang sedap
kan makan pengat petang2 ..Alamak,ingat lg entri ni?..entri pengat apa tuh...ni hah saya nak bagitau jawapan.Sebenarnya pengat yg saya kongsikan hari tu ialah pengat UBI KEMILI...Atau kat sesetengah tmpt panggil ubi ni nama lain kot...

Pernah tengok?Pernah makan?
(gambar pinjam google sbb gambar yg saya snap hari tu tak dpt cari la pulak..)

Mungkin ada yg pernah tgk tp tk pernah makan ubi ni..Dan mungkin juga ada yg penah makan tp lain lak cara masak nya..Sebenarnya ubi ni selain boleh buat pengat,kita boleh rebus dan makan bersama kelapa parut yg digaul garam dn sedikit gula.Alahh sama macam kita makan ubi kayu rebus tu..Selain tu kalau kat tempat saya...org2 generasi lama selalu boh ubi ni dalam gulai ikan..bukan sebarang ikan,tapi hanya ikan keli/sembilang...(tp ubi tu kenalah dikupas dulu...bukan boh ngan kulit2 sekali..hahaha)

Ok dah lah citer bab pengat...nak citer sikit bab kakak..Ada yg RINDU kan KAKAK?Saya,paling...paling...paling rindukan kakak.Betul kata KAZ..terasa kehilangan...Kelakar kan....masa baru masuk hari tu,baru 3 hari lebih kurang....telefon nangis2..Pastu tiap2 malam pun macam tu jugak..Kelakar lah sbb dia ni bkn jenis ank manja..brutal semacam jer..Puas jugak lah nak memotivasikan dia..Yelah org tk pernah berpisah dr kitakan..bila kena duduk jauh tu tentulah sedih...Alhamdulillah sekarang dah ok dah..Itupun sbb saya dah bg amaran.."KALAU KAKAK CALL NANGIS2 lg...mami tak nak cakap..ko ckplah dgn adik ko jer"..Sebenarnya bukan apa...kalau dia nangis,tentulah saya pun sedih..tahannnn jer ...

Hari Ahad baru2 ni kami pegi tgk dia kt asrama...ms kitaorg nk balik,dia buat muka sedih...tp sblm tu saya siap2 bg warning jgn nak nangis2 ms kami nak balik..kalau takkk......len kali tak nak dtg melawat lg..haha..berkesan jugak.Apalh kakak ni kan...dah besar panjang dah bukan baru nak masuk form 1...Rupanya teruk jugak kesan kejutan budaya ni kan...sbb kebanyakan kwn2 yg ank2 dpt masuk asrama dok citer perkara yg sama!

update:menurut citer kakak dah ada kwn dia yg start isi borang untuk tukar sekolah!
Harap2 kakak bertahan!

Ok lah sampai sini dulu,jumpa lagi nanti..insyaallah.





31 comments:

  1. mesti dia teringat makanan2 sedap mami masak...

    ekekeke...

    dulu pn abah x bagi nagis2 call dia.. =__=

    ReplyDelete
  2. Senario yg sama kakak alami Pia... kakak tak boleh tengok anak kakak sedih nanti kita yg berjuraian lebih. Abang marah kalau jadi macam ini... Moga anak kita boleh bertahan ye Pia...

    Ubi tu kakak panggil ubi kemili. Kalau di Johor di Air Hitam banyak jual...

    ReplyDelete
  3. MISS SENGET:

    "Tapi cik nget..rupanya makanan kt asrama dia lg sedap2 kata kakak..hehhe..nak kena budak ni kan..owhh kamu dulu pun tentu kuat nangis gak ni kan.."

    ReplyDelete
  4. KAKZAKIE:

    "Oh kat sana pun panggil ubi kemili gak yer..~hehe..kita ni ibu kak..biasalah ibu2 ni mmg emo lebih...lain pulak kaum ayah ni, diorng tu steady jer kan.."

    ReplyDelete
  5. Pengat ubi kemili rupanya, tak tau pun boleh dibuat pengat. Selalu Kaz mkn dgn kelapa parut saja. Tp ubi ni byk angin tau kak pia, org yg sakit urat mcm mama Kaz mmg tak leh mkn.
    Kak Pia, of course lah rasa kehilangan, dari lahir ada dpn mata kita, sekrg dah berjauhan. Apapun Kaz respek dgn ketabahan dan kecekalan hati kak pia. Smg kakak dapat tabahkan hatinya utk terus belajar di situ.

    ReplyDelete
  6. KAZ:

    "a'ah tu lah kaz..cuba try..haha..ank2 akk tk suka pengat la..tp kalau rebus makan ngan nyoq depa suka laa..tp nk kena tulong kupaih kt depa..mengada...pasai kecik2 sgt ubi ni...betul tu kaz..sgt terasa!tp kena tabahkn hati demi utk sebuah kejayaan.."

    ReplyDelete
  7. ubikemili..ni pes time sy dgr..


    biasalah kan kak..kalau anak nanges kita pon nk nanges sama

    ReplyDelete
  8. Orang Terengganu panggil ubi kemili ni 'ubi keling'. Dahsyatnya.

    ReplyDelete
  9. ESOK LAST DAY REGISTER!!!!

    2 DAYS BRIDAL MAKEUP CLASS!!!
    DATE: 18 & 19 FEBRUARY 2012
    FEES: RM500
    DEPOSIT RM100
    (bank in to:
    maybank :1580 8830 5272 norshahira shahrizal
    cimb: 1271 000 9694 522 mohammad hafiz che haron)
    VENUE: E.R BEAUTY STUDIO SEK 15 SHAH ALAM


    ** LAST REGISTRATION DAY WILL BE ON THE 17TH OF FEB 2012. !!!
    016-2128740

    http://www.facebook.com/photo.php?fbid=330441120310744&set=a.180051425349715.39229.100000345765934&type=1&theater

    ReplyDelete
  10. Pia..macam tu le anak acik..dekat je..20 init dah sampai keasrama dia..tetap jugak kelaur air mata dia tu

    ReplyDelete
  11. Ubi kemili, pernah makan tapi dah lama tak makan, rindu jugak tengok ni haa :)

    Kesian kakak. Saya faham perasaan dia sebab saya dulu pun tak suka dok asrama tapi terpaksa jugak, huhu..

    ReplyDelete
  12. salam pia,

    tak pernah makan ubi tu lagi

    kakak tu umoq berapa dah masuk asrama
    mestilah sedih..semua dah kena buat sendiri campur takleh tgk tv dah lah
    adik beradik dan mak bapa takleh jumpa...suan dia :)

    ReplyDelete
  13. assalamualaikum kak :)

    lamanya tak ke mari. uhu

    ubi kemili pernah tengok. tapi gambar ni macam besar je ubi ni kak. rasanya ubi tu kecik2 je kan. ke sayang yang salah. hee

    ReplyDelete
  14. Sesetgh tempat panggey ubi keling, rebus mkn cenggitu xyah mkn ngan kelapa pon sedap... Pastu minum air masak, terasa manis2nya,.... Heee

    ReplyDelete
  15. Dulu ada di pagar rumah ckLah...tapi, sejak ganti pagar batu, dah tak ada. Boleh buat pengat rupanya...

    ReplyDelete
  16. malunya kenapa cik ina yang dah tua ni tak tau plak ada ubu tu : tima kacih info pasal ubi ni.

    betul tu pia, kalau dia nangis kita gak yang sedihkan. cakap ngan dia lama-lama biasalah tu.suruh dia fokus belajar, pia selalu doakan kejayaan dia.

    ReplyDelete
  17. RINA A.K.A CIK BETTY:

    "Lahh tak penah dgr?...
    a'ah rina,akak ni bkn takat ank jer..kalau tgk org len nangis pun akak otomatik jer nangis sama2..haha.."

    ReplyDelete
  18. KUNANG-KUNANG:

    "itulah...saya pun baru tau sbb jumpa info ni ms dok google2 cari gambar ubi ni..pelik lak nama dia.."

    ReplyDelete
  19. ACIK ERNA:

    "itulah ank2 ni acik..masa belum masuk asrama kemain semangat giler..bila dah dpt dok dlm sana..mulalah dia tau camana rindunya kat kita kan.."

    ReplyDelete
  20. DINAS ALDI:

    "sedap gak ubi ni cikgu..pi la cari kt pasar2 tani tu pastu try masak seghawa..perghhh...`sian lak sy ngan si kakak ni..tp lama2 nnti ok lah tu kan..hehe..rupanya cikgu dinas dulu pun dok asrama yer..sian,paksa rela.."

    ReplyDelete
  21. ATI MASRIF:

    "blom penah makan? ...rasa biasa mcm ubi lain jg..cuma kecik2 ubi ni..~kakak tu dah form 4 la ati..tp biasalah blom penah berjauh..."

    ReplyDelete
  22. SAR:

    "wa'alaikumussalam sar..kamu yg kena maafkn akak sbb akak dh lama tk jengah kamu..sibuk sgt ni..hehhe...ubi tu mmg kecik besar tu lah..mana ada lg kecik sayang oii...itu pun sgt seksa nak kupas ms nk msk pengat hari tu.."

    ReplyDelete
  23. MELATY QISTYNA'S MUMMY:

    "yer ker mkn saja gitu pun sedap..selalu mkn ngan kelapa parut jer...ubi ni ada gak lemak2 nya tu, manis2 buah.."

    ReplyDelete
  24. CKLAH:

    "EH pokok ubi ni hidup memanjat ker cklah..hehe..saya ni tau makan jer..kahkah..sbb yg saya tau kt kg depa tanam ats batas jer..nnti lah balik tgk..yer boleh buat pengat..trylah.."

    ReplyDelete
  25. CIK INA DO DO CHENG:

    "alamak ubi lah cik ina..dulu ms balik kg saya bw banyak..pastu tetiba terinagt cik ina..nak bg kt cik ina..takut org tak sudi lak..hehe..~a'ah la lama2 ok lah kakak tu...ptg tadi dia call..smlm pun dia call jgk,dgr suara dia dah ok..tak sedih lagi..alhamdulillah.."

    ReplyDelete
  26. masa moon duk hostel dulu.. kalo tepon mak ayah.. xpenah nangis.. hehe

    eksen laa..

    lepas letak phone.. g toilet nangis.. ngee~ rindu...

    ReplyDelete
  27. salam..saya student tahun 3 teknologi makanan..sy tengah wat research pasal ubi kemili..nk tanye kat mane ade jual ubi kemili nie yer?nk beli tok kajian tahun akhir sy..kalu sesape yg tau tlg msg sy ye..important sgt..0194321567

    ReplyDelete
  28. salam..sy student tahun 3 teknologi makanan..sy kene wat kajian tahun akhir pasal ubi kemili nie..kt mane ade jual ubi ni yer?

    ReplyDelete
  29. sy tahu ubi kemili tu.selalunya org oh dlm gulai kan..

    alahai kesian kakak.biasalah tu tak pernah piah jauh dengan keluarga.bertahan ye kakak!

    ReplyDelete
  30. ooooo ini upenye ubi kemili hehehehe...macam ubi keling pun ade ye kakPia..kecik2 comel je..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...