Wednesday, 8 February 2012

Pengat apa nih..?


Assalamu'alaikum...

Alamak sekejap nya dah seminggu..rasa macam baru semalam jer boh entry baru ..tup2 dah seminggu rupanya...ishh sibuk..sibuk...
Ptg2 ni dok buat apa kenkawan...yg keja tu dok toleh2 jam ler kot..hehe..ada yg dah balik umah pun kan..yg surirumah tu masak apa lah petang ni..agaknya.
Petang ni saya rasa2 nak buat bingka/bengkang labu.Biasalah kalau beli labu kuning tu sebiji leh buat mcm2..(maklum ler beli yg besar2 jer...)Lebih2 buat gulai lemak tu leh buat menu lain pulak kan...
Kalau takde ideaaaa..apa kata buat pengat jer..Keluarga saya pun layan jugak pengat ni,nak2 pengat pisang...kalau pengat lain dari pisang tu kurang sikit....diorang tak berapa makan sgt...makan2 gitu je lah.Contohnya pengat ubi,pengat keladi,pengat labu,sukun....
Kat bawah ni lagi satu contoh pengat yg saya buat 3-4 hari lps..pengat ni memang jarang sgt2 saya buat..Ini pun dpt dari kampung hari tu...
Dan macam biasalah, anak2 makan kuah jer...

(Maaf gambar tak berapa jelas)

Agak2 lah apa kebendanya tu..siapa tau?

Sekian...

p/s:Pada kenkawan yg sudi komen pada entry WW(apam polkadot) yg lps,terima kasih diucapkan...Ada sebab kenapa saya cakap apam tu tak berapa nak jadi....Sebenarnya walaupun pd zahirnya nampak ok jer kan..tapi apam tu agak keras!Tak puas hati,google punya google,barulah dpt jawapan...Rupanya kalau nak apam yg lembut dan gebu kita tak leh guna tepung yg biasa2 tu..kena guna tepung halus..Ada terjumpa kat satu forum ni gitau ttg satu brand tepung ni,nama dia tepung OPTIMA..Kat fb pun ada kwn2 ckp..(hurmm,pestime dgr).Kat kedai2 kek sure ada punya tepung nih..dan harga pulak dah sah2 ler mahal kan.....Kalau sekadar nak buat untuk makan sendiri bolehlah..kalau nak jual camana?
Cuba ler buat pada yg belum penah buat lagi tu..Tapi untuk pengetahuan...apam ni rasa dia biasa2 jer...cuma yg unik dia tang dot2 tu jer...

15 comments:

  1. Mcm bubur gunting je pia. Pia penah mkn bubur gunting? masa kecik dulu mama kita selalu buat.

    ReplyDelete
  2. Pia..acik dah balik dari kerja..ngadap lappy sambil ank tunggu maghrib.pengat apa tu pia.kalau acik acik tak kira apa pun yang dibuat pengat..tetap suka.

    ReplyDelete
  3. KAKCIK ELLA:

    "bubur gunting?penah la makan masa kecik2 dulu...adun2 tpg jadi doh pastu gunting2 rebus..buat pengat kan..nak cantik boh kaler2 sikit,jadi mcm bubur cha2...dulu2 takde jual yg dah siap kan..semuanya buat sendiri.."

    ReplyDelete
  4. LYDIA MIZA:

    "LM,salah ler...bukan pisang tu...sbb dia bulat2...hehe.."

    ReplyDelete
  5. ACIK ERNA:

    "hehe..tawu....acik memang suka bab2 pengat ni kan,ank2 acik pun suka makan kan...sy pun belajar dari acik gak pengat sukun dulu tu..ingat tak..hehe.."

    ReplyDelete
  6. AZIAN ELIAS:

    "bubur tepung gandum tu sama jer ngan bubur gunting tekaan kc ella tu...tp ini bukan kak yan...."

    ReplyDelete
  7. Salam kak pia, pengat durian ke tu? Pengat2 ni favourite mama Kaz. Kaz dan suami serta anak2 mmg tak berapa suka.
    Satu lg cara nak apam dot dot yg lembut, kena guna santan kotak dan bukannya susu cair spt dlm kebykan resepi.

    ReplyDelete
  8. mintak sikit nk rasa baru tau pengat apa tu pia...
    Apa benda tu mcm biji buah cempedak jer...tapi ada ke org buat pengat biji cempedak..

    ReplyDelete
  9. hehhe..memang tak tau pengat apa ni.....emmmm apa ya?????

    ReplyDelete
  10. tepung optima tu dalamnya ada gula.sesuai gak buat kek keju. maaflah pia lama tak ke sini cik ina ni kan sibuk : )

    ReplyDelete
  11. woo tak tahu plak ubi kemili boleh buat pengat.bukn raanya macam pedor ke?

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...