Thursday, 12 April 2012

Cerita suka dan duka silih berganti...

Assalamu'laikum...

Ya..Allah,syukur kita masih di beri kesempatan ini untuk 'bertemu'.Hari demi hari siang dan malam silih berganti....kita masih diberi nafas untuk terus bertamu di bumi Allah ini.Smga korang semua sihat2 saja..
Kita sesekali diuji...biasalah kan..apalah sangat kalau nak dibandingkan ujian yg sedara2 kita yg lain tu..Lebih dasyat,lebih berat lagi....Allah sayangkan kita,sebab tu dia menguji kita dgn sakit,derita,gempa dan sebagainya.Allah tak nak kita terus leka,maka dia sedarkn kita....

Ini cerita abang pulak.Minggu lepas dia demam panas,batuk dan sakit tekak.Mata abang merah menyala,tak tau kenapa..mungkin sbb efek panas dalam badan kot...Kesian sangat.Masa hari mula2 dia demam tu,dia di asrama...tepon abahnya suruh amik.Terus abah dia bawak ke hospital..Ini bkn pengalaman pertama abang masuk wad.Masa umur abang 4/5 thn dulu dia dah kena tahan di wad sbb demam denggi... ms dia baby dulu pun dah kena dok wad seminggu sbb demam kuning..Ada satu mlm tu ms kami melawat abang,nurse suruh kami keluar sbb depa nak cucuk tgn abang(nak boh drip).Nak tukar tgn sbb tgn sebelah tu dah bengkak!Kami akur...lagipun saya ni mmg penakut!Lama sgt nurse2 tu dok kt dlm tu...last2 kami pun masuk,rupanya tak 'jumpa urat'...payah sgt nk cari urat abang...salur darah dia kecik kot..Abang nangis...kesian sungguh saya tgk dia..rasa nak nangis jugak..tp tahan jer...(apa hal mak suruh ank sabar,mak pulak yg nangis?)

Adik ngan kak cik kalau pi melawat abang,ini lah keja depa.Tengok tv jer..tgk citer katun.,maklumlah kat rumah takde astro...Selama seminggu tu tiap2 malam kami anak beranak pi melawat abang..Kesian jugak tgk budak2 tu mengantuk keesokkannya....nak pi belah siang mmg tak dpt..pi malam2 jelah..nak tinggal anak2 di rumah,macam2 terfikir benda buruk2..last2 angkut jer semua....tgh malam baru balik...

Tengok macam 'kuat' jer abang ni..tapi sejak dok asrama ni asyik demammmm jer...selang seminggu...kdg tu selang 2 minggu..Nak ajer suruh dia tukar balik sekolah sini jer....

Nasib baik si kakak takde demam2 pulak...Hah..silap....mana pulak takde,sejak masuk tu kakak dah dua kali demam..tp kakak demam tu tak teruk sgt..Tidur di bilik rehat jer lah..Pelik bin ajaib betul....sblm depa ni masuk asrama,demam pun jarang...si kakak tu sethn sekali pon susah demam nak hinggap kat dia...

Masih ingat kakak?Jom tengok sikit....kalau dia tak balik
kami selalu pi jenguk dia kat sana..

Ala2 berkelah tepi pantai.

Zomm sikit laksa penang ni..perghh..

Lama nya tak buat laksa sendiri,kalau beli tak leh ler mkn byk kan..Sebungkus 3 ringgit...beli sikit tak cukup...nak beli sorang sebungkuih? Dah 18 ringgit tuuu...masalahnya kalau sedap takpa lah jugak..(sy buat pun, bkn lah sedap sgt....tapi sedap sikit lah daripada yg beli tu..heheh)Sebenarnya saya merajinkan diri membuat laksa ni pun psl kakak yg suruh buat...lama tk mkn laksa mami buat kata dia...2 minggu lg nak oder apa pulak kakak?

Oppsss....panjangnya entry dah berjela-jela.So,sampai sini dulu lah yer..jumpa lagi kalau umur panjang,insyaallah.

9 comments:

  1. salam pia.

    duk asrama kan bercampur ngan ramai-ramai orang, ada yang tak serasi boleh demam, tak pun demam rindu ngan pia kot. semoga abang cepat sembuh ye.

    laksa tu baiklah wat sendiri pia, kadang-kadang tu beli cair je kuahnya, rasa ikan pun tak de. cik ina suka laksa penang sedap.

    ReplyDelete
  2. assalm pia..anak2 demam memang merisaukan mak ayah..semoga abang cepat baik.

    ReplyDelete
  3. teringat masa Qayyum masuk hospital dulu. Setiap kali doktor & pelatih2 dtg..Alin akan lari. Tak mahu tengok n dengar apa kata doktor tu...takut..

    ReplyDelete
  4. salam kak pia,

    terima kasih berkongsi cerita drpd perspektif ibu yg ada anak besar2 sket ni...

    ReplyDelete
  5. duk asrama macm duk taska jgak..slalu demam..sbb campur dgn budak2 lain yg demam..huhu

    ReplyDelete
  6. salam pia,

    berapa umur abang tu?
    kalau dok asrama ni mmg kerap demam
    kan ramai kat sana tu..senang berjangkitkan.

    harap cepat sembohlah abg tu.
    lama2 kat hospital pun tak bagus
    sana lg byk menyakitkan

    kita ni pun baru baik sakit tonsil
    dekat 2 minggu sakit..seksa :)

    ReplyDelete
  7. demam rindu agaknye tu.. apa2 pon moga kakak dan abang lekas sembuh ye....

    ReplyDelete
  8. hai kak pia.


    sama ada demam rindu ataupon imuniti badan abang lemah..

    ReplyDelete
  9. dah sembuh ke si abang tu pia??

    sori ye... lambat banget iols masuk blog uols...

    kesian kat heols - may be berjangkit kot ngan student lain - maklum le duduk asrama ni - ramai kan bebudak lain....

    harap2 heols dah sembuh lah ye...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...