Tuesday, 22 February 2011

Dalam hati ada taman...

Assalamu'alaikum...

Hijau itu mendamaikan.Kata orang bangun pagi2 tu elok kalau dapat pandang pokok2 yang hijau.Baik untuk mata,baik untuk mental....

Pagi ni masa tengah seronok bw...saya telah dikejut kan dengan suara orang memanggil-manggil.Tengok-tengok,rupanya jiran yang selang 4 pintu nak minta batang pisang.

Kebetulan anak kami yang darjah dua tu,belajar di kelas yang sama.Pendidikan seni diorang hari ni,kena buat corak.Nasib baik ada pokok pisang w/pon cuma sebatang.Kadang- kadang kalau nak buat bakar ikan atau lepat....tak payah lah beli daun pisang.Memang berbaloi kan tanam pokok.

Kalau tanam pastu tak jaga pon tak guna.Tengok ni dah macam hutan...tapi kalau jaga dan baja elok-elok...barulah cantik.

Selepas jer xtvt make over pokok-pokok kat depan rumah tu...baru la nampak meriah sikit.Kemboja dah berbunga..pokok bunga kertas dan pokok bunga melur pon dah naik tunas baru...ada tanda-tanda nak berbunga jugak...sungguh ceria.

p/s: Walaupun tanah cuma sekangkang kera.......!

24 comments:

  1. Yeah . Nelly suka ..
    dalam hati ada taman
    =)

    ReplyDelete
  2. ni orang kata berbudi kepada tanah.. dapat jugak hasil..


    bak pisang setandan nak buat cekodok...

    ReplyDelete
  3. huhuhu.. pokok bunga kertas akak baru je mati
    kes lupa nak siram.

    ReplyDelete
  4. wahhhh...! rajin uols
    tak kesah le... sekangkang kera ke.. sekangkang monyet ke..
    janji ada usaha dan kerajinan!
    tak gitu????

    ReplyDelete
  5. sekangkang kera? ok la tu? kalo sekangkang semut lagi haru, kan. hihi ..

    ReplyDelete
  6. wahhh.. rajinnya akak menanam..
    bagus betol la. hehe..^^,

    ReplyDelete
  7. nelly:
    tu la ayat budak2 skrg..dalam hati ada tmn,ada kebun bunga la..mcm2..akk pon suka ..kata yg bermaksud positif mmg semua org suka..

    ReplyDelete
  8. cekodok:
    a'ah betul tu,berbudi pd tanah..
    bab pisang tu..tak dapek nak nolong..sbb pokok pisang tu tak penah berbuah pon..hahahaa..

    ReplyDelete
  9. sayangsayangibu:
    kenapa lak kak oii ...boleh lupa pulak..
    Tp pokok bnga kertas ni cantik2 kan warna bunga dia..buat bonsai lg cantik..

    ReplyDelete
  10. miloais:
    sekangkang kera pon jadilah..janji boleh la takat nk tanam pokok,leh ler ptg2 dok cakap ngan pokok tu..

    ReplyDelete
  11. kakchik@ella:
    habiss kangkang kera pun kecik..kalau kangkang semut taktau la..lg la kecik yer,nak tanam camana?

    ReplyDelete
  12. cik pulau:
    tq,tq, cik pulau...akak memang rajin..tp jap jer..sat lg rumput2 tu sat jaa tumbuh..mula la akk ni buat2 nampak tak nampak..heheheh..

    ReplyDelete
  13. rajinnyer menanam...
    hu3..
    kalau lah sy rjin...
    T_____T

    ReplyDelete
  14. nursyamime:
    tq..awak pon boleh jadi rajin,
    asalkan awak rajin..(?)

    ReplyDelete
  15. suka pokok kemboja...tapi sayang bunganya tak tahan lama cepat gugur

    ReplyDelete
  16. orang muo:
    betul juga tu..saya pon perasan..kemboja sy tinggal tu jer,yg lain dh mati.
    bunga orkid tahan lama kan..saya ada cuma 3 pokok jer...jarang berbunga orkid ni sbb tk letak baja bunga kot..tp sekali berbunga ,lama betul.

    ReplyDelete
  17. wah rajinnye pia...subur pokok2 tu...
    pokok bunga kat rmh saye tu..dah mcm hidup segan mati tak mau jer...

    ReplyDelete
  18. kalau saya menanam,tumbuhan tak pernah hidup..tak tahu kenapa.. :( kalau suami yang menanam,semuanya hidup.. :)

    ReplyDelete
  19. ainnoraini:
    rajin ker..sikit2 adalah..baru ada masa sikit nak belek pokok2 tu..setelah tgk banyak yg dah mati..
    kalau tk jaga yg dok ada tu sure semuanya mati jugak..

    ReplyDelete
  20. mrs.sabri:
    senang jer..kalau macam tu setiap kali nak tanam pokok suruh jer suami kamu yg tanam..kamu tinggal siram jer..Akak pon ada gak kadangkala pokok yg akak tanam tu mati..tgk jenis pokok jugak...yg senang hidup..hidup ler,yg byk songeh..tak payah ler..

    ReplyDelete
  21. dalam hati ada taman...auuuwwww... hehe

    ReplyDelete
  22. bagus tanam pokok ni...time dia berbunga, hati kita pun turut berbunga,...erk! dalam hati ada taman

    ReplyDelete
  23. Adinda Amy Sensei:
    Amy...dalam hati ada taman yang penuh bunga-bunga mekar mewangi..Auwwwwwwww..

    ReplyDelete
  24. Suhami Ahmad:
    memang bagus..tanam bunga,bila bunga2 kembang..hati pun turut kembang setaman.Tanam pokok pandan,serai,pokok kari pun bagus..bila nak guna tak payah beli..jimat...bagus2!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...