Tuesday, 10 May 2011

Panas membara...dugaan semata!



Assalamu'alaikum...


Panasnya cuaca sekarang,tapi siapa lah kita nak merungut kan...?
Hari ni adik tak pegi skolah...malam tadi mata dia merah menyala...
Bangun pagi tadi,tgk2 mata adik dah bengkak...sebelah jer,belahkiri.
Taik mata pulak dah bertempek,kaler kuning keijauan sikit...
Nak kena pegi jumpa doktor ni...
Tapi,menurut abah dia yg sentiasa cool tu....'panas dalam' kata dia...
saya nak citer lebih2 pun tak pandai...para ibu mesti faham kan..
Nak buat camana ni makcik?
kena minum air barli ker?

36 comments:

  1. yer lah minum air barli plus air masak banyak2 musim nih ..

    ReplyDelete
  2. dalam panas sentiasa cool...coolnye..

    ReplyDelete
  3. wah... klau dah sakit mata tu memang seksa woooooo.. rase cam nak sumbat jerk muka dalam kolam :)

    ReplyDelete
  4. minum air asam jawa pun boley

    ReplyDelete
  5. Pia minum air barli pun dah tak jalan. Cuma kena kurangkan makan pedas kot musim panas ni.dari pukul berapa ntah, selang sejam makcik bangun, mandi. makcik nengok suami tu sedap je tidur, dia dah biasa panas, orang kerja kasar.kalau orang keja opis cam makcik ni dah biasa ekon tu yang panas kot. suami makcik marah mandi tengah malam, tapi nak wat cam mana dah panaskan.Mungkin Allah SWT nak uji sejauh mana kesabaran kita kot.

    ReplyDelete
  6. minggu ni mmg musim panas. dalam TV kate suhu malaysia mencecah 40 celcius

    ReplyDelete
  7. Kalau ikut kata kajicuaca dijangka akan berlarutan hingga minggu depan. Kita kena redha sajalah.

    Anak kakak balik sekolah terus masuk bilik. On aircond sebab memang cuaca panasnya berdenting...

    ReplyDelete
  8. salam. bawak je jumpa dokter. takut bejangkit kat mata sebelah pulak.

    ReplyDelete
  9. kesian ngan adik...
    bawka lah gi klinik....
    risau hoccay kalo anak2 tak berapa sihat ni...

    my son mata sokmo gak merah - tapi heols ada allergic
    memang ada simpan ubat for his eyes kat umah

    ReplyDelete
  10. cuaca lani mmg hangat
    cecah 36'c tau...

    banyakkan minum air kosong lah

    ReplyDelete
  11. mmg panas skrg ni pia. kna minum air kosong byk2 .. elakkan aktiviti luar rumah.

    ReplyDelete
  12. mandi berkali kali jer skang nie

    ReplyDelete
  13. puanbee:
    "a'ah bee kena minum air kosong banyak2 musim panas ni,tp ank akk yg kecik ni payah sikit nk minum air.."


    kiz:
    "akak ada ms cool ada ms temper..tp suami akk cool jer w/pun panas2 mcm skrg ni.."


    Taufiq Arifin:
    "memang la top..sian adik sbb dia asyik nk garu jer,akk tk tidur semalamam tau jaga dia supaya tk garu..risau jadi lebih teruk kalau digaru2.."


    kpah k-poh:
    "sedap kan minum leng chi kang time panas2 ni..."


    Khaifaiz:
    "boleh jugak khai..tp kalau budak payah ler sikit sbb tk sedap air asam tu,masammmm.."


    Cik Ina Minat Do Do Cheng:
    "tu pasal la makcik...mknn pedas pun dh tk masak seminggu dah,asyik sup jer..Mandi mungkin boleh tolong cool down kn panas bdn...
    saya pun kdg2 kalau dh tk thn mandi gak walau dh kul 1 pagi...
    (mmg tk baik sbb leh kena sakit dada),mak sy pun marah mandi malam..~ini hanya ujian dn dugaan Allah kpd hambanya.."

    ReplyDelete
  14. NelyLeyana:
    "a'ah akk pon ada dgr jugak..mmg panas dr biasa minggu ni kan..sabar je lah.."

    ReplyDelete
  15. Kakzakie:
    "a'ah kak...cuaca panas mcmana pun kena redha ja..~kipas ngan ekon on 24 jam pun tak lut la kak.."


    kakpah:
    "alhamdulillah,setakat hari ni..dah okdah tu tadi dah gi sekolah.."


    miloais:
    "adik dah leh gi skolah dah hari ni,alhamdulillah...akak titikkan permata hijrah yg akk beli dulu tu...."


    Ati Masrif:
    "a'ah cuaca dah makin panas,suhu dh makin meningkat...kena banyak minum air kosong,supaya tak dihidrat pulak.."


    kakchik@ella:
    "betul tu kc...kena kurangkn aktiviti luar,rehat di rumah jer.."


    IEB:
    "a'ah mandi dah berkali2 dah ni..sehari mau 6-7 kali..tp org keja tk dpt ler mandi byk mcm akk ni...hihi.."

    ReplyDelete
  16. as salam, dl paper kata panas nie samapi bulan july nanti...

    ReplyDelete
  17. teringat "air badak"
    untuk sejukkan panas dalam..
    heee

    ReplyDelete
  18. banyakkan munim ayaq dan kurangkan main tengah panas...
    tapi budak2 bukannya ada undang2..bila jumpang kawan..meloncat sampai tak sedaq habaq laa..terutamanya kat sekolah kan..

    ReplyDelete
  19. minum air bandum la..hehe

    ReplyDelete
  20. BSB:
    "yer ker..jenuh jugak tu nak berpanas kita ni,sabar je lah..."


    SZ:
    "a'ah,ya tak ya jugak kan..air badak mmg femes utk sejukkn badan..tp ingat tak berita satu ms dulu air badak rupanya diorng boh air paip jer..."


    Lana~Bulu:
    "minum ayaq kena byk2 nohh..tk buleh main kt luaq umah..tp betoi la kata hang tu..budak2 kalau kt skolah bkn kita tau...depa dok terloncat2...ayaq pulak nk minum tunggu dahaga dulu..apa nk buat..."


    Bunga:
    "minum air apa yang..air bandung ker?..amboii sedap nyaaa..."

    ReplyDelete
  21. cuaca panas ni cam rimas nak keluar rumah kan... pastu malam2 mesti terjaga tekak terasa dahaga jer manjang...

    ReplyDelete
  22. lizz:
    "a'ah betul tu lizz,nak tidur pun susah sbb berpeluh jer...pasang ekon pun mcm tk terasa...."

    ReplyDelete
  23. labuan punpanas sangat kak..dh la duk kat pulau...sabar je la..

    ooo No br tau kena minum barli klo sakit mata ye..igtkan untuk lawas buang air kecik je hehe..

    No harap anak kakPia akan cepat sembuh lepas jumpa doktor..tp pernah dengar klo kita ada susu badan titik dalam mata anak...klo takde cr susu kambing yg segar..entah la betul ke tak sebab No tak pernah cuba..cuma titik ubat yg doc bg tu je la hehe

    ReplyDelete
  24. Norhafiza:
    "mmg no,semua tempat pun panas...kat antartika tu pun ais dh makin cair..~No,minum air barli bkn utk sakit mata yang..tp nak turunkn panas badan..hehehe..dulu ms ank2 kecik akk ada gak boh susu badan kalau diorang sakit mata..skrg ni mana la ada susu no..amik ubat klinik atau beli dr farmasi jer lah.."

    ReplyDelete
  25. Air badak, pernah cuba?

    ReplyDelete
  26. ada kata guna susu badan ubat sakit mata. cuba akak mintak ngan mn2 ibu yg bf

    ReplyDelete
  27. kalau hati yg panas payah sikit..jgn meletup dah.bawak bersabar.

    ReplyDelete
  28. Yan:
    "A'ah kak...saya mmg tk terfikir lak..sama mcm komen SZ tu,air badak/cap kaki tiga tu kan kak yan.."


    So Shy Lady:
    "ish..mana nak cari ibu2 yg bf ni...tk nmpak sorang pun.hehe..tp takpa mata adik dah makin baik tu.."


    hani@debumelukut:
    "mana ada kak hani,hati tk panas...cuaca jer panas...dn tk mempengaruhi hati ini pun kak..
    hheeee.."

    ReplyDelete
  29. kak pia...
    panas dalam masuk peti sejuk je hukumnya...ngeh ngeh ngeh ngeh....

    ReplyDelete
  30. skang musim panas sgt..pagi ni kat johor adalah tanda nk hujan tp x jadik dah..

    ReplyDelete
  31. azian:
    "haha..itu selalu akk buat tau..buka freezer,masukkan kepala kat situ...nyamannya....ngeh3.."


    Rina Avail:
    "mendung bukan beerti hujan tau..nak2 pulak musim2 panas cam skrg ni..tp tak mustahil jugak sbb itu semua kuasa Allah kan..akk pun berharap jugak kt sini hujan...
    sejukkkk sikit kan.."

    ReplyDelete
  32. salam tengahri pia~ alahai siannya si kecik tu sakit mata...bykkan minum air masak...musim panas ni, di tmbh cuaca yg cerubu sikit....kita pun rasa tak tahan duk kt kuar umah...ase nak duk bawah katil~sejuk sikit...hee

    ReplyDelete
  33. mandi berulang ulang kali selepas itu jangan sesekali lap badan, aha sejuk juga berkali kali selepas mandi itu, hihi

    ReplyDelete
  34. Alhamdulillah...hari nie baru hujan. Adalah sikit sejuk...itulah Hujan nie rahmat dari Tuhan kan Pia.

    Adik cam maner? ok ker dia? Moga dia cepat sembuh.

    ReplyDelete
  35. http://puanbee.com/diariummi-giveaway/

    akk bee tag akk nih

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...