Thursday, 30 June 2011

Nak respon komen Puan Bee...


Assalamu'alaikum...

Berjumpa lagi....Cerita apa hari nih,oh...jom sembang pasal anak2 lagi..Kali ni nak jawab komen bee...Komen tu datang dari entri ini...Pernah tak pegi tengok/hantar bekal/teman anak2 makan masa diorang rehat?Tentu ada yang pernah kan..Kalau yg bekerja tu nasiblah tak dapatlah nak kongsi pengalaman ank2 time rehat diorang kat sekolah.Kalau ada pun tentu yg ank2 baru masuk darjah satu tu mungkin tunggu 2-3 hari kan..Saya?Dari anak sulung sampai ke anak no 4,si kak cik...selalu pegi sekolah.Jadi ada byk pengalaman nak dikongsikan.Pasal komen bee macam kat atas tu...perkara ni berlaku dekat ramai budak tau....termasuk anak saya jugak..

Ye lah kalau dok di kantin time rehat tu mmg ler penuh kantin dgn budak2 yg bermacam ragam.Ada yg membeli ,ada yg bawa bekal...yg bawa bekal pulak macam2...Ada yg bawa nasik goreng(mmg ramai yg bawa nasik goreng),ada yg bawak mee goreng,roti,kuih,sosej goreng,mihun goreng,cokodok pun ada...roti,biskut dan macam2...

Dalam ramai2 tu saya selalu tgk budak2 pompuan suka makan dlm group,masing2 bawak bekal...pastu tukar2 bekal..kira pakat2 rasa lah...Yg budak2 laki pulak makan masing2 punya tak kongsi..tapi akan ada 2-3 org budak lain (kwn2 sekelas kot..)akan makan bekal budak ni w/pun dia tak ajak pun diorang ni.Kdg2 sampai habis makanan tu,budak yg tuan punya bekal tu tk sempat mkn pun..

Budak2 laki ni kdg2 diorang suka berlari lari sblm masuk kelas ms mula2 dtg sekolah tu..bila dahaga,beli air..pastu bila time rehat duit dah habis...tu yg diorang belasah bekal kawan agaknya....

Teringat masa kami baru2 pindah ke klang ni dulu,kakak bawa bekal ke sekolah tiap2 hari.Selalu saya buat yg simple2 jer,yg budak2 suka..contohnya roti telur,nugget atau sosej.Hari2 bawak ok jer..sampai satu hari dia ckp tak nak bawak bekal lg..kenapa?Heran jugak,lps di tanya rupanya hari2 kwn2 dok makan bekal dia sampai dia sendiri tk dpt makan...kesian..So,untuk bee...anggap jelah itu satu sedekah bee...untuk makanan saja k..kalau bab2 mintak duit hari2 itu dah kes lain tau..kena selesaikan,sebab takut nanti lain pulak jadi nya..

Kak lang pun selalu kena mcm ni...kwn2 suka makan bekal yg dia bawak jugak.Ramai kwn yg mak diorang bekerja so diorang ni beli jer lah mknn yg di jual di kantin.Tapi yg tak bestnya menurut kak lang,w/pun diorang dah beli kt kantin masih nak cuit2 bekal yg dia bawa..Sebenarnya saya rasa budak2 ni suka makanan 'rumah' kan..betul tak?Dah lama kak lang tak bawa bekal,tapi dah start balik semenjak dua menjak ni sbb dah jemu mknn kt kantin agaknya.

Kakak pulak,w/pun skrg dah tingkatan 3,kdg2 dia masih suka bawa bekal ke sekolah.Anak2 yang lain pun sama jugak..Cuma saya ada kemusykilan sikit sebab apa anak lelaki saya yg skrg ni tingkatan satu..ms dia sekolah rendah dulu tak nak pulak bawak bekal?Ms dia drjah satu saya pegi seminggu jer..itu pon terhendap hendap kita dari jauh sebab kalau dia nampak saya,dia akan suruh saya balik...Mungkin dia takut kena ejek ngan kwn2 kot.....'anak emak'?

Sekian,jumpa lagi yer...

p/s:Bee,akak saja jer nak respon komen bee tu sbb lagipun akak rasa menarik untuk share ngan kwn2 pengalaman akak..Cuma yg tak bestnya gambar2 berkaitan tak dpt upload ntah kenapa...benda alah usb akak tu ada msslh kot..(ms gi antar bekal kak cik sambil teman dia makan tempoh hari,akak sempat snap gambar beberapa org budak laki yg tgh belasah bekal kwn diorang..kira macam kenduri gitu..)

20 comments:

  1. Seronok juga ye dtg teman anak makan masa rehat.. tak pernah terfikir pun nak buat.. betul2 teman anak kat kantin msa hari pertama dia sekolah je.. :-)

    ReplyDelete
  2. akak ni dah lali dgn senario kat kantin dgn pelbagai razam kanak2. betul kata pia, di kantin kanak2 belajar bersosial dan pengalaman tu akan membentuk peribadi mereka nanti.Biarkan kanak2 menjadi kanak2..kalau kita perhati, seronok tau..innocent.

    ReplyDelete
  3. assalamualaikum kak.

    hmm, macam2 fiil anak2 sekarang ye.
    bab bekal. saya dulu sampai sekolah menengah pun ada bawak bekal. tapi dah tak selalu macam sekolah rendah sebab bila bawak, mesti teringat kat kawan2 yang tak bawak bekal. rasa macam bawak makan untuk seorang tak cukup. nak kena bawak banyak2 kasi kawan2 lain juga rasa. ~eheh

    kak, pasal kelab tu. puas saya fikir KSRS stand for what. oh.. rupanya kelab suri rumah. takpe kak, nanti saya jadi suri rumah secara rasmi, saya joint kelab akak tu. :D

    kalau tak jadi suri rumah boleh masuk ke? :D

    ReplyDelete
  4. Zefa Norasmara:

    "memang seronok zefa..tp asalkan undang2 sekolah ank2 kita tak terlalu ketat sgt..kalau diorang tak izinkn habislah..balik jelah..so far sekolah ank2 akak ok jer..w/pun berbunyi jugak..tp apa lah salahnya kita pegi bkn nak buat kacau,nak antar bekal jer.."

    ReplyDelete
  5. hani@debumelukut:

    "kak hani hari2 dok tgk budak2 kan..saya pun suka tgk gelagat budak2 ni kat sekolah...ada yg laki2 suka lasak..lari2 pastu jatuh..yg luka teruk pun ada sy penah jumpa ms time rehat..terbelah(cikgu kena bw gi klinik jahit ler tu..)mcm lam entri akak hari tu kan..~budak2 dgn dunia diorang yg tak penah pikir msslh..seronok jer manjang,,innocent kan.."

    ReplyDelete
  6. sar:

    "wa'alaikumussalam..sar,akak pulak kenapa takde kenangan langsung pasal bekal ni..langsung tk ingat..kes kamu tu mcm kes ank sulung akk dia bawak bekal penuh satu taperware,pastu pakat mkn sorng 2-3 suap ngan kwn2..yelah mungkin mak diorang bekerja tk sempat buat bekal..tp si kakak ni rajin selalu buat sendiri bekal dia..~eh,pasal ksrs tu lupa akak nak gitau nama penuh dia..hehe..kamu lom ada rumah dan tangga ek..takleh kot..heh2 pandai je akak..."

    ReplyDelete
  7. kesian hoccay bila kena pow ngan bebudak lain ni...

    iols jarang2 sangat dapat pegi sekolah anak2 time depa rehat, since iols keja.. but my hb penah gak sekali-dua pegi jenguk anak2 kat sekolah... esp masa bebaru start persekolahan lah...

    so far - now my youngest darjah 1 kan... tak de lah masalah makanan kena pow ke hapa... lagi pun... my kids tak bawak bekal gi sekolah... just bawak air jer... then beli makanan kat sekolah...
    selalunya iols check lah balance duit belanja both of my kids- sentiasa ada...
    penah gak tanya - ada budak2 lain mintak duit depa tak? so far tak de lah... lega iols....

    ReplyDelete
  8. anak cik lelaki tu dulu selalu kena paw. yang perempuan besar tu yang jaga dia. dorang takut sikit ngan dia.dulu cik ina berniaga nasi lemak, dorang makan yang tu je. lepas tu cikgu marah jual nasi lemak.

    ReplyDelete
  9. betul tu kakPia..sll budak2 cam tuh..masa Faris dan Husna darjah 1&2 sll gak bawa..masuk darjah 3 sampai skang takmo..malu agaknya..padahal bawa bekal lagi bagus..mak yg masak lg berkat..tp dah berbuih suh tetap takmonya dorang..

    ReplyDelete
  10. dulu anak tiri ummi no5 (perempuan) tu tiap-tiap hari kena pow duit dengan kawan-kawan ni. masa tu dia darjah 1 (sekarang dah form 4).sampai satu tahap,dia tak nak pegi sekolah.so terpaksa la tukar sekolah lain,dengan kakak sekali kena tukar sekolah. anak tiri ummi no 6 (lelaki) pun sama juga.baru darjah 3 dah pandai pow duit orang.patut la tiap-tiap hari lepas abis sekolah,sementara tunggu bah nye (nenek) sampai, dia p jumpa En Ayah nye kat tempat keje (dekat je dengan sekolah) minta duit. katanya nak pegi kedai.rupanye kawan dia tu tunggu kat simpang kedai tu.kalau tak bagi duit,nanti kawan dia pukul. apa la nak jadi budak-budak sekarang ni.kecik-kecik dah reti pow-pow orang.satu hari ayahnyaa pegi jumpa budak tu.elok je tengah tunggu kat simpang.apa lagi En Ayah p la tanya budak tu,nak buat lagi ke pow-pow duit orang ni.kalu tak nak pegi report polis.menangis-nangis budak tu terus lari.

    ReplyDelete
  11. anak kpah yg bongsu tu..makan apa saja..semua nak kongsi dgn kawan...

    ReplyDelete
  12. anak2 saye bawak bekal gi sekolah walaupun dh menengah...tapi pagi2 kene korban la jugak mase kecuali maknye ni tak sempat...

    sebab dia org ni malas nak berebut2 kat kantin beli makanan pas tu duit belanja pun jimat boleh simpan katenye...

    anak saye yg kecik tu...kadang2 kalau bekal tu dia tak berapa suke dibagi kat kat kawannya...

    ReplyDelete
  13. miloais:

    "eloklah kalau uols selalu dok tanya ank pasal duit baki..sambil2 kita check apa yg diorang mkn,kita dpt chek juga kot2 kalau ada kwn yg kaki pow..sambil2 tu ajar juga ank2 tabungkn duit baki..kan bagus.."

    ReplyDelete
  14. cik ina do do cheng:

    "nampaknya isu pow mengepow ni ada di mana2 je kan..yg heran nya sapa yg dok ajar diorang ni kan..pelik betul.."

    ReplyDelete
  15. norhafiza:

    "no..anak2 kita kan tak sama..mana ada setandan pisang tu semuanya sama bentuk..Ank akk pun yg no 2 tu sampai skrg tk nak bawa bekal.."

    ReplyDelete
  16. ummiprincesses:

    "eh lagi teruk sampai kena tukar sekolah ummi..baguslah ayah diorang gi jumpa budak tu sbb budak2 yg kaki pow tu bkn dia tau salah..nak seronok jer..dpt duit byk,sapa yg tk suka..bila kena ugut nk repot polis baru dia kecut..takut pun.."

    ReplyDelete
  17. kak pah:

    "senanglah macam tu kak..kwn2 dia pun tak kesah..tak palah..mkn sama2.."

    ReplyDelete
  18. ainnoraini:

    "baguslah macam tu ain,biasalah budak pompuan tak kisah..jgn budak laki..sure tk nak punyalah..ank saya pun bg alasan yg sama..malas nk q kt kantin,dn kdg2 mknn yg dijual di kantin habis sblm sempat beli..sbb tu bawa bekal.."

    ReplyDelete
  19. anak sy yg tadika tu pon kengkadang sibuk nk bwk bekal pdhal ada makanan kt sekolah..tp bkn dia yg mkn pon..kengkawan dia mkn..dr satu sudut baiklah sbb dia pndai berkongsi tp mcm kesian pulak sbb dia dpt mkn sikit jer..

    ReplyDelete
  20. Rina Avail:

    "hehe..anak2 rina,kdg2 perangai diorang ni mmg kelakar...mcm2 hal..akk tk bagi bekal kt adik sbb tadika dia pun dpt mknn percuma..
    kita buat penat2 kwn2 yg mkn...
    sehari dua ok lah..kalau hari2 pengsan...kalau kes tak dpt mknn percuma tu kena lah bawak juga.."

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...