Saturday, 16 July 2011

Makan nak hidup vs hidup nak makan...

Assalamu'alaikum...

Salam petang Sabtu..semoga hari ni lebih baik dari semalam...Petang2 macam ni,biasalah kalau suri rumah macam saya ni..lepak2 santai ngan ank2 ..tgk kartun kt tv 9..hehe tv astro byk kartun kan,tp sbb byk sgt problem terus berhenti langgan astro.

Hari ni menu makan tengahari nasik lemak,sambal bilis,telur rebus...Heehe...t/hari makan nasik lemak?Belasahjer lahh,lagipun dah lama tak buat..Menu petang pulak takde idea lagi..tapi semalam ada menu best...Ishh2..pernah dgr ada org mati kebuluran?Kita kat m'sia ni pulak dah terbalik,makanan dah terlebih lebih..punya lah nikmat makan tu mak datuk..pagi ptg malam tgh malam..kalau tak reti bersyukur jugak tak tau lah kan...

Oh ya citer pasal menu minum petang,ini semalam punya.....taddaaaaaaaaa.....

pengat sukun.

Hehehe,takde gambar sbb lupa nak snap gambar tu ...bila teringat jer dah habis dah..Alaaa,pengat sukun ni sama jer dgn pengat labu,ubi kayu,ubi keledek,keladi,dan pisang....

Mula2 ternampak entri pengat sukun di blog Acik Erna,dah agak lama dah...pastu baru kelmarin jumpa kat blog Kak Rosaliza pulak...Tu yang nak cuba jugak buat,nanti kalau org bercerita senang kita nak imagine kn macamana rasa dia...

Dalam byk2 pengat nampaknya saya lebih suka makan pengat pisang..pengat2 lain bolehlah..tp tak leh masuk sangat.Saya suka pengat pisang sbb rasa masam2 manis tu..

Hari tu hubby bawak balik 3 biji sukun dari rumah kwn dia..dah tak larat nak makan sukun goreng,try buat pengat pulak..tapi tak leh ler.habis sakit2 badan ni,banyak angin..hari tu makan yg goreng tak le teruk macam ni rasa...

Dari pengalaman saya ler,saya dpt ler simpulkan yg pengat sukun ni rasa nya macam pengat2 yg selalu kita buat tu lah,manis2 lemak gitu,tp isi sukun tu kurang manis..mmg dlm kuah kita letak gula,tp lain kali saya rasa elok sukun tu direbus sekejap dgn air gula dulu supaya rasa manis akan meresap masuk dlm buah tu..Siapa setuju?

Pernah buat pengat ubi kayu?Ubi kayu pun elok direbus dulu sekejap dgn air gula supaya bila mkn pengat nnti rasa ubi tu manis.Kalau tak rasa manis kuah jer,ubi pulak rasa lemak 2 dan gebu jer tp tawar......tips ni mak cik saya kat kg yg bagi..Diorng kt kg kalau nk buat kenduri kawin selalu masak pengat utk jamu kt org2 yg dtg rewang...Mak cik saya ckp kalau tak rebus dulu ngan air gula,org akn mkn kuah jer,ubi nya tinggal..kalau ubi tu manis baru lah dgn ubi2 sekali diorang makan...

25 comments:

  1. assalamualaikum akak ;)

    pengat sukun pula? ~eheh.

    hmm, saya pun lagi suka pisang. tapi kak, kat ruma saya kalau pengat pisang tu memang rebus dengan gula dulu, sama dengan pengat2 lain gak.

    agaknya, lain tempat lain cara kot kak :)

    ReplyDelete
  2. betul la sukun pun menjadikan badan saya berangin kak pia...
    hari tu bantai makan manyak2, rasa sakit sangat kaki igtkan ada terpeleot mana2...bila pikir punya pikir makanan yg luarbiasa makan masa tu sukun la...
    dah la feveret...sukun goreng rempah cicah sambal kicap...

    ReplyDelete
  3. sar:

    "wa'alaikumussalam sar..
    heheh..pengat sukun pulak,tk penah buat sj jer nk buat percubaan,tp ank2 akk mkn kuah jer..tinggal buah berketui2..kalau pisang diorng mkn licin..a'ah la sar,lain tmpat lain cara kot..akk len kali nak buat pengat apa2 pun nak kena rebus ngan gula dulu kan..br sedap,tp pisang tu tak yah kot sbb dah manis,bg akk lah.."

    ReplyDelete
  4. sedapnyer mkn sukun goreng ptg2..mana nak cr sukun ek?huhu.

    akak...pengat ubi br sekali saya mkn.mertua buat..terkebil2 gak saya mkn.tp sbb dia cmpr pisang...saya kutip pisang jek..hehe

    ReplyDelete
  5. sz:

    "yer ker..sama lah ngan akak ni,sakit2 belakang dn jari2..punya lah dok pikir apasal,..rasa tak sedap badan camtu..rupanya ingat2 balik sbb mkn pengat sukun byak sgt..kalau sblm beranak pinak takde hal suzi,mkn benda berangin pun elok jer..ni sbb dah byk urat terputus tu yg kena pantang makanan yg sejuk2 dn berangin tu.."

    ReplyDelete
  6. LM:

    "kat mana nk beli sukun?kdg2 kat pasar tani ada ler..tp kalau kt m'sia lah,kalau kt qatar tak taulah akk..
    hehe..pengat ubi tak sedapkan..tu lah akak pun suka pengat pisang jer..kalau pengat ubi kena buat macam yg akk saran tu rebus kejap dgn air + gula pasir..utk buatkn rasa ubi tu manis..eh lupa lak,rasa pengat sukun tu lebih kurang sama jer dgn pengat ubi keledek..."

    ReplyDelete
  7. pengat sukun best..tapi suka yg guna gula biasa, tak suka yg guna gula melaka..

    ReplyDelete
  8. Assalam piasara..memang direbus dulu suku tu..tapi acik tak letak gula..masa rebus tu..letak garam je sikit..cuma..kalau sukun tu tak betul2 tua memang tak sedap buat pengat.
    acik pun suka pengat pisang..tapi pisang raja dengan pisang tanduk je suka.buat pengat..

    ReplyDelete
  9. hani@debumelukut:

    "oh ya ker kak..sy, ni la baru pestime makan pengat sukun...sedap gak lemak2.."

    ReplyDelete
  10. Acik Erna:

    "salam kak..hehhee..saya rebus dulu gak tp tk letak apa2..gula tak garam pun tak..tp buah tu agak tua la jugak..kalau pengat pisang sy selalu buat pisang tanduk jer..sedap pengat pisang lg la kak..tp yg pengat lain2 tu boleh la cuba,tak salahkan..habis licin jugak.."

    ReplyDelete
  11. akak, saya pun buat nasi lemak utk lunch semalam..hehe..

    sedapnya kalau dpt mkn sukun goreng..kat sini mana la nak carik buah sukun..kena tahan liur la sampai balik mesia nnt...huhu

    ReplyDelete
  12. kak pia.. pengat tu lepat ka? hehe.. tak berapa nak suka sangat kuih mcm tu.... hehe... kalo kerepek sukun.. sdap.... feberet tu...

    ReplyDelete
  13. umie:

    "eh kat Jepun tkde ker umie..tp durian ada kan...tp durian dh komersial..buah sukun belum dikomersialkan..sabar je lah nnti balik sini boleh jumpa buah mcm2..cuma akak nak pesan kalau balik nnti jgn lupa buah tgn pulak noo.."

    ReplyDelete
  14. encik mamat:

    "dak aihhh..bkn lepat..pengat tu seghawa...awat hang tak suka lepat kaa..akk suka lepat,tp satu jenis lepat ni tk dak kt sini,cuma ada kt tmpat kita ja..lepat liat,org sini tak tau makan agaknya.."

    ReplyDelete
  15. fathiah hamim:

    "ishh takde pahit2 rase dia..lemak2 ada ler..silap buah tu fa.."

    ReplyDelete
  16. tak pernah try lg pengat sukun..resepi baru ni..mau try lah hehe

    jommm terjah Putrajaya Floria festival sis jommmss

    ReplyDelete
  17. tak pernah makan pengat sukun dan ubi kayu...tp pengat pisang memang feberet....;)

    ReplyDelete
  18. cik ina tak pernah nengok lagi pengat sukun, cik ina buat jemput -jemput kalau sukun yang dah masak sangat. lenkali bolehlah cuba buat pengat.sukun ni tak boleh makan terlampau banyak, nanti sakit badan, angin.

    ReplyDelete
  19. greenjade:

    "bukan resepi baru cik green,dah lama cuma kita jer tak penah try..hehhe,jgn lupa try yer.."

    ReplyDelete
  20. mrs.yie:

    "mimi,akak pun tak tau lah sukun ni spesis buah ke ubi...tgk bentuk tu bulat macam buah tembikai,tp rasa macam ubi..nnti kita pi google ek.."

    ReplyDelete
  21. cik ina do do cheng:

    "saya pun baru tau boleh buat pengat slps jumpa kt blog acik erna..try buat jugak sbb nak tau rasa sedap ker tak..boleh le tahan rasanya ...nnti try jgn tak try tau...potong dadu dulu pastu rebus dulu supaya empuk sblm bubuh santan..kalau nk sedap letak gula sikit dlm air rebusan tu.."

    ReplyDelete
  22. dulu belakang umah saya ada sebatang pokok sukun.. tapi sekarang dah kena tebang :(

    ReplyDelete
  23. taufiq arifin:

    "dah kena tebang ker..mungkin pokok tu dah tua..atau pun tentu ada projek lain nk buat kt tempat pokok tu tumbuh kan.."

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...