Monday, 15 August 2011

Puasa 13,14...

Assalamu'alaikum...

Hai2..apa khabar kawan2 ku tersayang?Heeee,skrg ni entri dua hari sekali pulak dah..kan apa,tak menang tangan nih...

Puasa ke 13....hurmmmm,apa yer..oh...tunjuk menu berbuka lah noh...


Tudiaa banyaknya..tak penah2 hidangan byk macam ni..ada murtabak(dah 15 hari baru jumpa nih..),ada mee goreng mamak(en hubby oder kt mamak),ada nasi goreng kampung(pun oder kat mamak),cucoq badak(sendiri bikin),keledek goreng ,banyak kan...selalunya 2 jenis jer..tp hari ni kebetulan Izzat pun balik dari hostel..sbb tu kena lebih sikit dari biasa..Anak 5,semuanya tgh kuat makan tu...tp kami mmg tak makan nasi ms berbuka..sahur nanti baru jumpa nasik...

--------------------------------------------------------------------------------

Puasa ke 14 pulak...hahh yg nih best..sebab ada bab shopping2...tp yg tak bestnya en hubby belum dpt gaji jadi kena lah pakai duit saya dulu...sob..sob....hari ni kami awal2 pagi..awal la konon..dah pukul 9 pagi dah,bertolak ke pasar tani Shah Alam, alahhh kat stadium melawati tu..Anak2 nak beli tudung raya.Konon nak beli tudung,yg tak rancang2 pun dibeli jugak..

Gedebuk gedebak...habis la beratus jugak..tp tak ler sampai 4 ratus pun....Ini mungkin last kot,sbb barang lain semua dah settle dah...Org agak ramai jugak kat pasar tu....tp tak lah terlalu ramai sbb tgh 2 bulan ni kan..paham2 je lah..tunggu hujung bln ni bila semua org dah gaji..masa tu lah baru tau betapa ramainya org...semua brg nak dibeli,semua brg nak di angkut.

Kuih2 raya pun dah belambak2 dah masa ni..Saya lalu jugak kat area org jual kuih2 raya tu..nak intai2 apa yg ada......Tiba2 ternampak biskut feveret adik..beli juga sebalang,tp bukan utk raya,nak makan buat berbuka nanti...lagipun adik dah lama mintak nih..


Adik tgh mengadap biskut samperit..sebalang tu RM 12,ada 50 ketul rasanya...org semua berbuka kat meja makan,dia pulak dok bersila ngadap balang samperit...

Otw nak balik tu singgah di Setia Alam jap,cari2 kedai letrik..Nasib baik buka w/pun Ahad,masih ingat entri ini(LINK)?Akhirnya dapat jugak saya benda alah ni seketoi..suka sangat2...
Boleh ler buat projek kuih raya tahun ni...


Serius cakap,saya memang tak suka beli biskut2 raya sbb anak2 saya suka/kuat makan....bayangkan kalau nak beli jenuh ler berbalang2..nak bawak balik kg lg?Kalau buat tu boleh ler banyak sikit kan....Tapi saya tak suka buat banyak jenis..selalu buat 4,5 jenis jer yg feveret budak2...selebihnya beli kerepek2 dan maruku jer...

Sekian,jumpa lagi yer..Insyaallah.

16 comments:

  1. sedapnya juadahberbuka puasa..hani dh puasa berbelas2 hari ni pun blm smpat lg mkn murtabak..keledek goreng tu npk sedaplah..

    ReplyDelete
  2. Pia...
    Selamat membuat meskut raya yer...manyak gak tu buat...mcm Nurul...tahun nie buat 2 jenis jer..sumer yg favourite my doters..mcm biskut cornflakes & almond london.

    ReplyDelete
  3. kak..sy dah lama beli oven ..dan bertekad nk buat kuih raya sendiri..sudahnya dah 2 thn x buat gak kuih raya..hehe

    nnt kongsi resipi kuih raya kak..mana tahu sy buat thn depan hihi

    ReplyDelete
  4. Pia... kakak rasa kuih semprit tu belum raya adik dah langsaikan dulu sebab cuma 50 pcs. Dia pulak dok mengadap jadi kudapan... hehehe... makan dik kalau habis ibu beli lagi...:)

    ReplyDelete
  5. assalamualaikum kak. :D

    amboi! sedapnya la juadah buka puasa nuun. macam2 ada. sume feveret saya. hee..

    kak, hmm.. oven tu mcm menarik. bape bajet eh?

    ReplyDelete
  6. senang pun dah ada oven. ko cam cik ina gak buat biskut yang peberet anak je. buat apa buat banyak-banyak kang tak habis makan. sedapnya akak pun baru nak buat semperit

    ReplyDelete
  7. ihikss...
    selamat membakar biskut ye kak pia...
    saya pun baru start buat...tart nenas je pun..prektis..first timer ni..kuikui

    ReplyDelete
  8. skroll lelaju takleh tengok makanan tu, alllemak kuih raya... dah nak raya laaa

    ReplyDelete
  9. suka gak kuih semperit..dah order siap2 tuk stok lps raya nanti hihi

    ReplyDelete
  10. Salam Kak Pia sayang, dah beli oven ya? Nanti jgn lupa buat entry tunjuk gambar biskut raya yg akak buat ya.

    ReplyDelete
  11. samala..saya klu buat kuih raya ada 2 3 jenis je..yg lain kacang.kerepek n maruku jer..

    ReplyDelete
  12. Ini yang dikatakan nikmat puasa..Seronok sangat..

    ReplyDelete
  13. hehe family fa kureng samperit. heh

    ReplyDelete
  14. waa lepas ni leh bg resepi kuih raya lak kan , bee dah ada oven tu tp malas buat kuih raya .. tengok lah last2 nanti kalau rajin laks .. hehee

    ReplyDelete
  15. saya dah lama berangan nak oven tapi asyik postpone je.. balik rumah mak baru boleh lepas geram buat biskut :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...