Saturday, 17 December 2011

Nak balik kampung...nak balik kampung....


Assalamu'alaikum...

Apa khabar korang?Hujung2 minggu ni tentu macam2 aktiviti nak buat kan...Oh ya...esok juga,para blogger ada buat gathering kat rumah Dato' LF...Tentu ramai yang turut serta.Saya?memang teringin sangat nak join....tapi....

Ada jer tapi kan........betul memang cadang nak join,dah siap bagitau suami saya dah.Dia kata dia akan hantar....Lahh apa pulak nak hantar,jom ler join sekali sebab ini perjumpaaan KELUARGA blogger sekali,bkn setakat blogger jer..Dah macam family day dah...

Ada sebab saya tak boleh turut serta.... sbb hari ni kami nak balik kampung.Selain tujuan nak jumpa mak dan sedara kat sana...tujuan paling utama tu nak ambik KAKAK balik.Kakak kan kt sana dah dua minggu dah...So,kenalah gi ambik,lagi pun minggu depan KEPUTUSAN PMR dah keluar...Entah apalah kakak dapat kan..Mintak2 ler dapat elok2 jer..Jangan ada yang gagal..Tapi,apapun keputusan, saya terima dan redha..

So,balik kampung kali ni memang tak boleh nak lama2 lah..w/pun suami saya tu dah siap ambil cuti tahun seminggu sampai KRISMAS...Susah lah nak balik kg atau nak jalan2 lelama sikit kalau kita dah jadi babysitter ni kan..Memang payah...kesian pulak memikirkan kat manalah emak baby yg kita jaga tu nak hantarkan anak dia nanti.

Ok lah tu balik petang ni,sampai pulak malam.Balik sini pulak hari Selasa...cukuplah tu kan...Lagi pun,persiapan sekolah budak2 ni pun belum siap satu apa pun..Kalau lelama kat kampung,bila pulak nak beli....melainkan beli jer kat kampung nun...Kata suami saya beli jer lah kat belah2 SUNGAI PETANI ATAU KULIM,BALING ker...murah
kata dia...ya ker murah,lahh kat mana2 pun sama jer lah kan...

Budak2 ni suruh balik awal2 pagi supaya sampai nanti diorang sempat lah merayau kat pasar malam.Pasar malam kat rumah mak tok diorang ni sebelah rumah jer,tu yang bila balik kg...kami biar jer diorang pergi sendiri,bagi jer duit...suka hati
depa lah nak beli apa...Tapi yg besar jer...adik2 kecik lagi tak leh pegi sendiri takut nanti dah ke lain pulak...

Tapi,macamana nak balik pagi2.....abah diorang ni kena keja hari ni..tunggu dia balik keja ptg nantilah..kalau balik lambat mungkin tak sempat nak pegi pasar malam..Apa yg best di pasar malam kat kampung?Semua best...makanan lah...LAKSA,MIHUN SUP UTARA,LAI CI KANG..PASEMBOR..semua sedap2...tak macam yg jual kat sini...

Suami saya kata kalau nak cepat kena lalu ikut HIGHWAY lah...selalu kami balik ikut jalan kg jer...Kalau balik awal tu bolehlah rilek2,bersantai-santai..Asal jumpa orang jual buah jer,mesti nak singgah beli..buat buah tangan..Macam balik kampung hari tu..kami singgah beli buah-buahan di CHANGKAT JERING!BILA DAH MURAH BOLEH BELI BANYAK2...MAKAN PUN PUAS.Durian 40 ringgit dah puas makan...Tp kalau dah byk duit tu apa kesah orang leh makan durian sebiji/2 dgn harga 100 apa....Kami,tak mungkin kot.....kalau dapat......cari yang murah, tapi sedap....Kecualilah kalau duduk kat luar negara....nak ke tak nak kalau teringin nak makan terpaksa bayar harga yg mahal utk sebiji durian...


Kat sinilah kami berhenti beli durian kampung masa balik hari tu.Beli durian...durian yg biasa dgn durian yg isi kuning tu lain harga dia...beli rambutan,mak aii rambutan ni mahal betul...Rm6 sekilo.Kata abang tu sbb baru keluar..buah sulung ler tu..Nanti kalau dah belambak,barulah diorang jual murah..Dah teringin sgt beli lah sekilo lebih....buat mengonyeh dalam keta....

Beli petai juga..cantik2 petai bukit ni...Ms nak balik ke Klang pun kami singgah beli kat abang ni jugak.....Yang bestnya,dia siap tanya ok ker buah beli hari tu...(ms nak balik kg)kami kata MANGKAQ SEBIJI...siap dapat ganti lak tu..hahaha...Balik kg RM40(durian)RM30(rambutan & petai).Ms nak balik Klang pulak RM 60(durian shja)

Balik kali ni, nak beli MANGGIS pulak,sbb menurut abang yg jual ni bulan 12 ni musim MANGGIS....nak borong sebakul...hahha..Saya tak suka manggis,saya suka rambutan!Kakak yg sukaaaa sgt manggis...adik2 dia dan abah dia pulak sukaaa sgt durian!

Ok lah,sampai sini dulu...jumpa lagi nanti, Insyaallah.

p/s:Rambutan disebut Mottan di negeri2 sebelah utara..

15 comments:

  1. ooo cik ina ingat ko surirumah tangga ,rupanya baby sitter.patutlah ko selalu sibuk.bestnya orang ada kmpung ni, seronok cuti-cuti boleh balik kampung.

    ReplyDelete
  2. boringnya tengok harga rambutan mahal... di sini rm8 sekilo, hmmm baiklah tunggu rambutan dan durian masak di pokok di kg.

    ReplyDelete
  3. Saya pun suka pi Changkat Jering. 5-6 tahun lepas ada gak saja2 naik highway dari Penang, turun kat situ jalan2. Kuih2 tradisional pun ada jual tepi jalan lepas turun dari highway tu. Sekarang ni tak tau la ada lagi ka tidak.

    Saya sebut moktan, hehe

    ReplyDelete
  4. KC pun tk dpt pegi gathering tu pia. tgh fkir aiman dpt apa la PMR ni. minggu dpn ye result keluar?

    ReplyDelete
  5. selamat pulang ke kampung pia...

    tak dapat jumpa lah kita ye :)

    kirim beli belacan utara ..ekekeh

    ReplyDelete
  6. Nak kirim belikan buah manggis..boleh kerr pia..

    ReplyDelete
  7. wahhh penuhhhh la bonet keta ngan buah2an ye kak!

    ReplyDelete
  8. selamat bercuti2... utara belah mana? dela asal sana..hhee

    ReplyDelete
  9. Pia..seronok kan balik kampung musim buah ni.senang nak beli ada je orang jual ditepi2 jalan tu.

    ReplyDelete
  10. huhu.. seronoknye balik kampung.... saya dok ngan mak bapak saya.. tp dah 5 tahnu saya xblek kampung datuk nenek saya... family sy je balik :)

    ReplyDelete
  11. assalamualaikum kak.

    erm, teringin gak nak joint LF punya gathering tu. tengok jap kat blog dia. best je saya tengok.

    gudluck for kakak. inshaAllah.

    rambutan feveret saya tu kak. hee. tapi harga dia. amboi. sampai rm6. tmpt saya ni ada yng 1kg rm. 2kg rm10 pun ada.

    ReplyDelete
  12. Mahal jugak buah rambutan tu ya....bila dah bnyak nnti tentu lebih murah...

    Selamat pulang ke kampung....seronoknya...

    ReplyDelete
  13. org perlis kata buah rambuittt...hahahaa...lama tak dengaq org sebut lagu tu.

    ReplyDelete
  14. Kak pia seronok balik kampungkan...dah blk utara nape tak masuk langkawi jln2 umh suri ^_^

    ReplyDelete
  15. kat area rumah saya ni durian tak berapa best la...huhu...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...